ΤΟ
ΟΝΟΜΑ ΤΟΥ ΡΟΔΟΥ
Το
μυθιστόρημα μεταφέρει τον αναγνώστη
σε ένα ιταλικό μοναστήρι των Βενεδικτίνων και,
γύρω από την αναζήτηση ενός χειρογράφου
του Αριστοτέλη,
αναπτύσσεται η πλοκή του, με φόνους,
άνομες σχέσεις μεταξύ μοναχών και το
κυνήγι των αιρετικών εν έτει 1327.
Το όλο έργο παρουσιάζεται ως καταγραφή
των αναμνήσεων ενός γηραιού βενεδικτίνου μοναχού,
του αδελφού Άντσο (Adso) της Μελκ,
ο οποίος έζησε τα περιγραφόμενα γεγονότα
ως νεαρός δόκιμος μοναχός. Κεντρικό
πρόσωπο στο έργο είναι ο αδελφός
Γουλιέλμος της Μπάσκερβιλ, ο οποίος
είναι φανταστικό πρόσωπο, υποκαθιστώντας,
σύμφωνα με τον συγγραφέα, τον Γουλιέλμο
Όκαμ. Στο έργο εμπλέκονται τόσο φανταστικά
όσο και ιστορικά πρόσωπα, όπως
ο ιεροεξεταστής Μπερνάρντο
Γκι και ο μοναχός Ουμπερτίνο της Καζάλε.
Μέσα από αυτό το έργο ο Έκο βρίσκει την
ευκαιρία να κάνει μια εκτενή παρουσίαση
της Σχολαστικής
Μεθόδου,
η οποία κυριαρχούσε στη μεσαιωνική σκέψη.
Εδώ πρέπει να αναφερθεί ότι στο έργο
αυτό του Έκο γίνεται εκτενής αναφορά
σε πρόσωπα όπως ο Φραγκίσκος
της Ασίζης,
ο Ρογήρος
Βάκων (Roger
Bacon)
και ο Άγιος
Θωμάς Ακινάτης,
άνθρωποι που υπήρξαν όλοι στο παρελθόν
μελετητές και υποστηρικτές του
Σχολαστικισμού. Ταυτόχρονα, όμως, αυτά
τα πρόσωπα υπήρξαν και άτομα με τα οποία
ο Έκο ασχολήθηκε και σε ακαδημαϊκό
επίπεδο με τα έργα και τις ιδέες τους -
ιδιαίτερα στην περίπτωση του Θωμά
Ακινάτη -
συνδυάζοντας έτσι με αριστουργηματικό
τρόπο την επιστημονική με τη λογοτεχνική
εργασία του.
Δύσκολο
στον ορισμό του (γοτθική νουβέλα,
μεσαιωνικό χρονικό, αστυνομικό
μυθιστόρημα, ιδεολογικό αφήγημα,
αλληγορία... ) αυτό το μυθιστόρημα (που
η υπόθεσή του εμπλέκεται με την Ιστορία,
γιατί ο συγγραφέας - ψευδόμενος πιθανόν
- διαβεβαιώνει πως ούτε μια λέξη δεν
είναι δική του), μπορεί ίσως να διαβαστεί
από τρεις κατηγορίες αναγνωστών. Η πρώτη
κατηγορία θα συναρπαστεί από τις
συνωμοσίες και τις απρόβλεπτες εξελίξεις
και θα αποδεχθεί ακόμη και τις μεγάλες
λόγιες συζητήσεις και τους φιλοσοφικούς
διαλόγους, καθώς θα προαισθάνεται ότι
ακριβώς σ' εκείνες τις αόριστες σελίδες
φωλιάζουν τα αποκαλυπτικά σημεία, ίχνη
και αποτυπώματα. Η δεύτερη θα παθιαστεί
με τη διαμάχη των ιδεών και θα αποτολμήσει
συσχετισμούς (τους οποίους ο συγγραφέας
αρνείται να επικυρώσει) με τη σύγχρονη
πραγματικότητα. Η τρίτη κατηγορία
αναγνωστών θα εννοήσει ότι το κείμενο
αυτό είναι μια συρραφή άλλων κειμένων,
ένα αστυνομικό μυθιστόρημα με αναφορές,
ένα βιβλίο φτιαγμένο από βιβλίο.
Πηγή: Wikipedia
Πηγή: Wikipedia
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου